PZS nr 2 w Sieradzu

Pamiętniki z Hiszpanii
23.04 - 21.05.2022 r.

23.04 Sobota Pierwszy dzień podróży

Dziś wyjechaliśmy do Warszawy Modlin, żeby stamtąd móc wylecieć do Hiszpanii na praktyki zawodowe w ramach projektu „Europa – moja przyszłość” Erasmus+. Przed nami wielka przygoda! Mimo niewielkiego późnienia lot minął nam bardzo szybko w miłej i przyjemnej atmosferze ;-).

W Barcelonie  byliśmy po północy. Odebrała nas bardzo miła i sympatyczna opiekunka grupy pani Jara, która pojechała z nami do miejsca zakwaterowania. Tam czekała na nas miła niespodzianka – ciepła kolacja.

24.04 Niedziela Słoneczna Barcelona

Po krótkiej lecz regenerującej nocy wszyscy stawiliśmy się na śniadanie. O 10 wyruszyliśmy w podróż po przepięknej Barcelonie. Pierwszym przystankiem na naszej liście był Park Guell – duży ogród z elementami architektonicznymi.

Następnie odwiedziliśmy CAMP NOU – stadion FC Barcelony, największy piłkarski stadion w Europie.  Tam, męska część naszej ekipy zakupiła pamiątki kibica.

Mieliśmy przyjemność spacerowania po La Rambla, kilometrowej ulicy centrum Barcelony. Podziwiania tamtejszej architektury, możliwość spróbowała lokalnych potraw i zakupienia pamiątek.

Punktem kulminacyjnym naszej wyprawy była wizyta w Katedrze Świętej Euralii, jednym z cenniejszych przykładów architektury gotyckiej w Hiszpanii.

Mieliśmy okazje obserwować paradę, podczas której grupy taneczne z równych regionów Boliwii przemierzały ulice Barcelony w rytm muzyki wykonując równie ciekawe obrzędy.

Po intensywnym dniu pełnym wrażeń kontynuowaliśmy swoją dalszą podróż do Saragossy.

25.04 Poniedziałek

Dziś po raz pierwszy mieliśmy okazję spotkać się z naszymi pracodawcami. Wszyscy się trochę denerwowaliśmy, ale okazało się, że strach ma wielkie oczy.  Mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie owocna. Wrócimy wyposażeni w wiedzę i doświadczenia.

Po południu spotkaliśmy się z naszą koordynatorką projektu Erasmus+ panią Noelią. W czasie spotkania rozmawialiśmy o tym, co my możemy zaoferować, o naszych obawach, oczekiwaniach oraz o projekcie Erasmus+.

26.04 Poniedziałek- Pierwsze koty za płoty

Dziś poraz pierwszy mogliśmy wykazać się przed naszymi zagranicznymi pracodawcami swoją wiedzą i umiejętnościami, które zdobyliśmy podczas zajęć w szkole. Mimo obaw okazało się, że poradziliśmy sobie wszyscy z powierzonymi zadaniami.

Po popołudniu odwiedziliśmy PLAZA DEL PILAR – najbardziej reprezentacyjny plac w centrum Saragossy. Tam podziwialiśmy Bazylikę Katedralną (Basilica de Nuestra Senora de El Pilar) oraz Katedrę (Le Seu).

26.04 Wtorek

Gastronomiczno – towarzyskie centrum Saragossy znajduje się w dzielnicy El Tubo. Znajduje się tam wiele kawiarni oraz restauracji, w których można wypić pyszną kawę.

Po deszczowym popołudniu miło przyrządzić pyszną kolację.

28.04 Czwartek

Dzisiejsze popołudnie spędziliśmy przy Fontannie Hiszpańskości (Fuente de la Hispanidad). Fontanna widziana z lotu ptaka ukazuje zarys kontynentu Ameryki Południowej.

Zaraz obok znajduje się równie ciekawa rzeźba tzw. Bola del Mundo czyli Kula Ziemska.

29.04 Piątek

Typowy dzień w pracy.

Sobotę rozpoczęliśmy od wycieczki do Monasterio de Piedra. Mogliśmy podziwiać 800 lat sztuki, architektury i natury. Cieszyć się naturą w jej najczystszej postaci i pozwolić, aby spektakularne wodospady prowadziły nas przez park.

30.04 – 02.05 Dłuuugi weekend w Saragossie

Cieszyliśmy się piękną i świetlistą architekturą, która charakteryzuje przejście od romańskiego do cysterskiego gotyku.

Mogliśmy spróbować przysmaków hiszpańskiej kuchni, m.in. Paella.

Niedziela upłynęła nam przy gotowaniu tradycyjnego polskiego obiadu.
Po południu wybraliśmy się na kamienny most nad rzeką Ebro – Puente de Piedra.

W świąteczny poniedziałek podziwialiśmy średniowieczny pałac muzułmański Palaco de la Aljaferia. Zbudowany  w drugiej połowie XI wieku w stylu mauretańskim. Pałac mieści obecnie regionalny parlament wspólnoty autonomicznej Aragonii.

03.05 Wtorek

Odwiedziny u pracodawców – dzisiaj logistycy.

Popołudniową kawę na Plaza de Pilar wypiliśmy obserwując próby do hiszpańskiej wersji programu Mam Talent.

04-06.05

Odwiedziny u pracodawców. Pracodawcy wypowiedzieli się na temat naszej pracy. Wszyscy jednomyślnie stwierdzili, że są z nas zadowoleni.

07-08.05

Parque Grande Jose Antonio Labordeta. Weekend upłynął nam na odpoczynku w Prak Grande Jose Antonio Labordeta  – największym terenie zielonym w Saragossie. Oprócz tradycyjnej roślinności, alejek i ławek, można tu spotkać liczne fontanny, a także pomniki, w tym jeden Alfonsa I Walecznego (który pobił Saragossę 1118 roku).

09-15.05

Spotykaliśmy się z naszą opiekunką panią Noelią. To były bardzo interesujące i pokrzepiające wizyty. Zawsze starała się powiedzieć nam coś miłego i przekazywała informacje od naszych pracodawców. Cytując słowa naszej opiekunki  „You are my best group from Poland!”.

Każdy pracodawca u którego mamy praktyki jest zadowolony z naszej pracy. ZDJĘCIE AGI i Dawida

Mogliśmy również podziwiać Saragosse nocą podczas wieczornego spaceru. Okazało się, że Plac Pilar i kamienny most wyglądają jeszcze lepiej w świetle księżyca.

Korzystamy również z smaków kuchni hiszpańskiej.  Spróbowaliśmy hiszpańskich lodów, Churrosów oraz tortilli.

16-18.05

Ten tydzień upływa nam na uzupełnianiu dzienniczków praktyk i kupowaniu pamiątek.

W środę skorzystaliśmy z Dnia Muzeów. Odwiedziliśmy 4 musea:

• The Theatre Museum,
  • The Public Baths Museum,
  • The Forum Museum,
  • The River Port Museum.

W każdym z tych obiektów mogliśmy zapoznać się z historią Saragossy i zobaczyć ruiny  z czasów rzymskich zbudowanych w pierwszej połowie I wieku naszej ery.

19.05

Chociaż ostatni dzień pracy czeka nas jutro, już dzisiaj o godzinie 18 odbyło się spotkanie podsumowujące nasz wyjazd na praktyki do Saragossy. Podczas pierwszej części spotkania mieliśmy za zadanie przedyskutować kilka spraw:

1. Saragossa – jako miasto;
  2. Nasze zakwaterowanie;
  3. Co sądzimy o organizacji Mundus;
  4. My jako grupa;
  5. Miejsce pracy.

Następnie nasza opiekunka pani Noelia przekazała nam szczegóły dotyczące jutrzejszej pożegnalnej kolacji oraz sobotniego wyjazdu na lotnisko.

Po spotkaniu udaliśmy się na taras widokowy Torre de San Francisco de Borja, gdzie mogliśmy podziwiać panoramę Saragossy. To było naprawdę niezapomniane doświadczenie.

Bolonia (Włochy)

Wyruszamy w podróż do Bolonii
14.05 - 11.05.2022 r.

W sobotę, 14 maja wyjechaliśmy z Sieradza na miesięczne praktyki w ramach projektu „Europa – moja przyszłość” dofinansowanego z programu „Erasmus+”.

Późnym wieczorem, po przylocie do portu lotniczego Bolonia Marconi zostaliśmy przewiezieni do naszego miejsca zakwaterowania na ulicy Emilia Lavante. Czekała na nas przemiła Katja, która pomogła nam się rozlokować w Campusie i udzieliła wielu cennych wskazówek.

Zaczynamy naszą przygodę we Włoszech 🙂

21.05

Pierwszy tydzień w Bolonii

Dziś mija tydzień od przyjazdu uczniów naszej szkoły do Bolonii. Przez ten czas musieli zaadaptować się do nowych warunków w pracy i miejscu zakwaterowania. Poznali swoich opiekunów z organizacji IFOM, szefów i pracowników firm, w których odbywają praktyki. W wolnym czasie rozegrali turniej ping ponga. Wzięli udział w dwóch wycieczkach poza Bolonię. Jedna odbyła się od razu w niedzielę po przyjeździe. Podczas niej weszli pod najdłuższym portykiem na świecie na wzgórze z sanktuarium św. Łukasza, z którego mogli podziwiać panoramę Bolonii. Drugą był sobotni wyjazd pociągiem do Rimini, znanego włoskiego kurortu nad Morzem Adriatyckim, znanego z zabytków z czasów rzymskich, pięknej plaży i diabelskiego młyna.

Ten tydzień był pełen pozytywnych wrażeń związanych z pracą i wypoczynkiem.

14.05

Wyruszamy w podróż do Bolonii.
W sobotę 14 maja wyjechaliśmy z Sieradza na miesięczne praktyki w ramach projektu ,,Europa – moja przyszłość” dofinansowanego z programu ,,Erasmus+”
Zaczynamy naszą przygodę we Włoszech

15.05

Pierwsza niedziela w Bolonii
Dziś wybraliśmy się poza miasto na wzgórze do sanktuarium Madonna di San Luca, skąd rozpościera się piękny widok na miasto i góry. Żeby dotrzeć do świątyni musieliśmy pokonać najdłuższy na świecie portyk z 666 łukami, ciągnący się pod górę przez 3,7km
Jeśli Włochy, to włoskie jedzenie. Do południa przekąsiliśmy makarony w różnej postaci, a po wyczerpującym zwiedzaniu oczywiście… pizzę.
Jutro zabieramy się do pracy.

17.05

Ruszamy do pracy! To już drugi dzień pracy – wczoraj poznaliśmy nasze miejsca pracy, opiekuna praktyk i obowiązki, które będziemy wykonywać. Mieliśmy trochę pomocy, ponieważ do miejsca pracy odprowadził nas pracownik IFOM. Dzisiaj sami musimy tam trafić, a potem ruszamy z pracą na 100%.

19.05

Turniej ping ponga.
Dziś po zajęciach zorganizowaliśmy turniej ping ponga. Rywalizacja była zawzięta, a nagrody bardzo cenne.
Gloria ai vincitori e ai vinti

21.05

Sobotnie pozdrowienia z Rimini.

22.05

Bella Bologna
Dziś zwiedzaliśmy stare miasto.
Mogliśmy podziwiać m. in. dwie krzywe wieże, bazylikę św. Stefana utworzoną z połączenia siedmiu kościołów, plac Maggiore z bazyliką św. Petroniusza, pomnik Neptuna, niezliczone portyki, a także zerknąć przez specjalne okienko na Wenecję.

26.05

Polski Cmentarz Wojenny w Bolonii
Dziś biliśmy na największej nekropolii spośród czterech polskich cmentarzy we Włoszech. Spoczywa tu 1432 żołnierzy 2. Korpusu Polskiego poległych m.in. w bitwie o Bolonię.
Cześć i chwała Bohaterom!

28.05

Wenecja!!

31.05

Korzystając z dobrej pogody wybraliśmy się dziś do Giardini Margherita – pięknego parku w Bolonii.
Giardini Margherita to aż 26 hektarów pięknie zagospodarowanego terenu niedaleko centrum miasta, w którym można odetchnąć od miejskiego zgiełku i odprężyć się wśród m.in. starych platanów. Oto kilka propozycji:

02.06

Kontynuując tradycję turniejów ping ponga rozegraliśmy dziś III Boloński Turniej Tenisa Stołowego.
Oto podium: miejsce I – Nikola Ciołek, miejsce II – Daria Kudanowska, miejsce III Kinga Przezdzięk. GRATULUJEMY!

05.06

W sobotę wybraliśmy się do stolicy Toskanii – FLORENCJI. Widzieliśmy przepiękne zabytki: skąpaną w słońcu Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Fontana del Nettuno, kopułę Brunelleschiego czy most Ponte Vecchio. To był dzień pełen wrażeń!!

06.06

W niedzielę wybraliśmy się na taras widokowy w pobliżu Piazza Maggiore. Z tarasu na dachu Bazyliki San Petronio podziwialiśmy wspaniały widok na panoramę miasta. Z wysokości 54 metrów mogliśmy obejrzeć górujące nad czerwonymi dachami dwie wieże oraz otaczające miasto wzgórza.

09.06

Szukając polskich śladów w Bolonii znaleźliśmy tablicę upamiętniającą Adama Mickiewicza. Znajduje się ona na ulicy Via Zamboni tuż dwóch wieżach. W tym miejscu miała swoją siedzibę Akademia Literatury i Historii Polskiej i Słowiańskiej, która nosiła imię polskiego wieszcza.

11.06

W dzień odlotu do Polski przyjrzeliśmy się jeszcze Porta Maggiore. Jest to jedna z dziesięciu oryginalnych bram prowadzących do miasta, która była elementem systemu zewnętrznych fortyfikacji obronnych. Bramy te tworzą okrąg otaczający historyczną część Bolonii i są charakterystycznym elementem jej krajobrazu.